Eerste dagen op Sint Maarten

4 december 2016 - Philipsburg, Nederlandse Antillen

Hallo allemaal!

Voor degene die nog niet helemaal op de hoogte zijn van mijn plannen dit jaar zal ik eerst even kort uitleggen wat ik hier doe. Op dit moment heb ik een tussenjaar omdat ik afgelopen jaar voor mijn eindexamen helaas niet op tijd kon kiezen aan welke studie ik dit jaar wilde beginnen. Op dat moment vond ik het moeilijk om hiervoor te kiezen, maar nu ik hier in het zonnetje zit terwijl het in Nederland vriest ben ik er toch best wel blij mee.

In het begin van dit “schooljaar” heb ik gewerkt bij het restaurant van het Kröller Müller museum op de Hoge Veluwe, maar omdat ik dit jaar toch de tijd heb wilde ik ook graag wat meer van de wereld zien. Hiermee bedoelde ik niet Frankrijk of Duitsland (of iets anders dichtbij Nederland), maar iets dat wat verder weg is.

Via kennissen kwam ik terecht bij een duikschool op Sint Maarten. Na wat mailtjes en Facebook berichtjes kon ik eindelijk zeggen dat ik echt naar het buitenland zou gaan in mijn tussenjaar! De komende 6 maanden loop ik stage op Sint Maarten bij SNUBA SXM met als doel een Dive Master/ Snuba Guide te worden. Omdat ik nog nooit heb gedoken (op een proefduik in het zwembad na) heb ik dus nog een lange weg te gaan en nog veel te leren.

Vanaf Schiphol werd ik 4 dagen geleden ’s ochtends vroeg uitgezwaaid door familie en vriendinnen. Samen met mijn nieuwe huisgenootje Jaimie (die met mij stage loopt) kon zo onze reis naar Sint Maarten beginnen. Op het vliegveld werden we door Michel (onze nieuwe baas) en zijn vrouw Kelly opgehaald. Met de taxi werden we naar de andere kant van het eiland (Point Blanche) naar ons appartementje gebracht. Ons appartementje is klein, maar fijn. Het heeft alles wat we nodig hebben en het beste van alles is het uitzicht vanaf het balkon. We kijken recht uit

op de oceaan en aan het begin van de ochtend komen de grootste cruiseschepen binnen en tegen de avond gaan alle lampjes overal langzaam aan en daarna gaan ze weer weg. Ook hebben we al kennis gemaakt met on

ze nieuwe huisdieren. We hebben al verschillende keren op het heuveltje naast ons appartementje 3 geitjes zien lopen en daarom hebben we ze namen gegeven: Gert, Paulien en Dieuwertje.

Ons uitzicht vanaf het balkon

De eerste 2 dagen mochten we zelf invullen zodat we een beetje aan alles konden wennen en konden bijkomen van onze jetlag (waar ik nog steeds niet helemaal van ben bijgekomen maar goed). De eerste dag zijn we samen met Eva (onze duikinstructeur) en Fab (de kapitein) het water op gegaan om te kijken hoe de Snuba tour voor de toeristen eruit ziet. Vanaf de haven zijn we met de boot (genaamd Tinkerbell) naar Little Bay gevaren waar we eerst mee naar de briefing hebben geluisterd. Daarna zijn we zelf meteen het water in gesprongen om ook te gaan snorkelen. Dat was mijn eerste keer snorkelen en het was erg leuk tot we terug gingen op de boot en de combinatie van hoge golven en vermoeidheid me toch iets teveel werd (lang leve de reispilletjes, hierdoor heb ik er daarna niet meer zo’n last van gehad).

Little Bay met de Tikihut

De volgende dag hadden we besloten om zelf een beetje rond te lopen om de buurt te verkennen en om ’s middags naar het strand te gaan om te zwemmen. Omdat er geen cruiseschepen waren was het erg rustig. We waren zelfs even bang dat de winkels daardoor misschien wel dicht zouden zitten, maar dat viel gelukkig mee. Tegen de tijd dat we langs het strand liepen vonden we dat het weer tijd was om terug te gaan vanwege de warmte (we weten dat we niet mogen klagen over dit weer, maar het was echt heel warm!) ’s Middags gingen we terug naar de haven om ons BCD (Buoyancy Control Device) te passen en om daarna op de boot te oefenen om alles in en uit elkaar te halen. Het strand hebben we helaas uiteindelijk niet meer gehaald. We waren al lang blij dat we weer terug waren in ons koele appartementje en vonden en wel mooi geweest voor die dag met onze wandeltochtjes.

Tegen het begin van de avond hadden we onze eerste stroomuitval.

Dit betekende echter wel het einde van mijn theoriecursus en het einde van Jaimies blog. Een stroomuitval  komt hier wel vaker voor en gelukkig waren wij daar op voorbereid. Met kaarsjes door de kamer verspreid en onze mobiel in de hand hebben we gekookt en met het restje van de batterij van de laptop een filmpje gekeken tijdens het eten. Eva had ons eerder die avond uitgenodigd voor een karaoke avondje met andere duikers en scuba instructeurs. De karaoke vond plaats in een klein supermarktje in de haven. In het begin was Eva er nog niet, maar we werden hartelijk ontvangen door de andere mensen. Steeds meer mensen kwamen meedoen en uiteindelijk werd de tv naar buiten verhuisd.

Hier hadden ze meer plek, was het minder warm en konden meer mensen meeluisteren naar het gezang (voor zover je het bij sommige gezang kon noemen).Eten bij kaarslicht met een filmpje

De afgelopen 2 dagen ben ik druk bezig geweest met het oefenen van mijn duik skills in Little Bay. Voor het eerst heb ik echt gedoken en allerlei dingen geoefend samen met mijn medestudent Aernout. Een paar voorbeelden van de skills die wij hebben geoefend zijn: het op en afzetten van mijn bril onderwater, mijn BCD uitdoen en weer aandoen en blijven drijven in en op het water. Tijdens het oefenen heb kunnen genieten van de visjes die om me heen zwommen die ik normaal alleen in de dierentuin zou zien. Volgens Eva en Michel is Little Bay echter lang niet zo mooi als de andere plekken waar ze me later mee naartoe nemen. Als het goed is mag ik daar volgend weekend al heen om mijn navigatie-skills te oefenen en om voor het eerst een duikplan te maken. In de tussentijd ga ik mee de boot op om als assistente te werken tijdens de snuba tours voor de toeristen.

Ik hoop dat iedereen nu weer een beetje op de hoogte is van mijn plannen en ik zal proberen snel weer wat van mij te laten horen! Maar nu ga ik eerst verder met mijn duiktheorie, anders mag ik straks niet afzwemmen.

Groetjes vanuit het zonnige en warme Sint Maarten,

Emmeke

1. Marleen:
    5 december 2016
    Vrijdag al een en ander van mama gehoord. Heel veel succes en plezier samen emmeke xxx
  2. Alie:
    5 december 2016
    Leuk dat je ons via je blog op de hoogte houdt. Hoewel je vast ook hard zult moeten werken, is het wel een super avontuur zo in je tussenjaar. Geniet er maar van, want voor je het weet is het weer over. Groetjes Alie